woensdag 17 december 2008

Thema's op de BPV

HERFST
Het jaargetijde de herfst laat veel zien van de natuur. De knutselwerkjes die wij hebben gemaakt gingen over bladeren, eikels, kastanjes, spinnen, egeltjes, paddestoelen, etc. In die knutselwerkjes zijn natuurlijk de bladeren verwerkt. Deze natuurlijke materialen zijn ruimschoots voorhanden en bijzonder leerzaam om te verwerken. Ook andere materialen, zoals de eikels en de kastanjes, kunnen in de werkstukjes worden verwerkt. Dit laatste is dit jaar niet gebeurd.
Over de herfst hebben wij ook de volgende versjes met zijn allen geleerd:Kleine Jan Klaassen zat midden op het grasmet een lepeltje een schoteltje waar lekkere pap op was.Toen kwam er een kleine spin, die viel er midden in.Die pap, die spinnepap, die lust die kleine Jan Klaassen niet,

Pietje Wiesje spin klom langs de goot omhoog neer kwam de regenvlaagen spoelde hem omlaagDaar kwam de zon en maakte alles droog.toen klom Pietje Wiesje Spin weer langs de goot omhoog.

Paddestoel.Kijk ik ben een paddestoelzien jullie mij goed?Twintig witte stippen staan er op mijn hoedmet mijn witte steeltjesta ik in het mosben ik niet de mooiste in het bos!Daarnaast hebben wij ook twee liedjes geleerd.
Hoor de wind eens waaienhoei hoei hoeizie de takken zwaaien hoei hoei hoeiga niet zo te keer jij lelijke meneerik blijf lekker binnenwat een lelijk weer!

Op een grote paddestoel rood met witte stippenzat kabouter spillebeen heen en weer te wippenkrak zei toen de paddestoel met een diepe zuchttwee beentjes vlogen hoepla in de lucht.
Maar kabouter spillebeen ging maar door met wippenop een andere paddestoel rood met witte stippendaar kwam vader langbaard aan en die zij pas opmoet dat stoeltje ook kapot spillebeen schei uit.

SINTERKLAAS
Nog een paar dagen en dan is het zover. Sinterklaas is dan weer in ons land.Ook wij vieren dit feest met de peuters.Het Sinterklaasfeest wordt op 3 en 4 december voor de desbetreffende groep gevierd.Vanaf half elf komen de ouders erbij en gaan we met z'n allen wat drinken,liedjes zingen en naar een poppenkastspel kijken waarbij de Sinterklaaspop de cadeautjes zal uitdelen.
Enkele liedjes die we leren zijn
Zwarte Piet wiedewiedewiet,ik hoor je wel maar ik zie je niet.Wil je Sint de groeten doen,gooi wat in mijn lege schoen.Sinterklaas had zeven knechtenZeven knechten had Sinterklaas.Ze aten niet, ze dronken niet,Ze deden allemaal zo!Ze deden allemaal zo!
Sinterklaas op het witte paardstaat voor bakkers deurtje.Bakker doe je deurtje open,Sinterklaas wil pepernoten[chocola,marsepein] kopen.

Een versje
Rommelebommelebom!Piet gooit alles om.Gluurt door de kieren,tikt op de ramen,bonst op de deurenvan je rom bom bom.

Enkele titels van boekjes die leuk zij om samen met uw peuter te lezen.
Het Sinterklaasboek voor peuters en kleuters.van Marianne Busser en Ron Schröder
Sinterklaas komt!Jip en Janneke
Dikkie Dik Sinterklaas en kerstmisvan Jet Boeke
Dag, Sinterklaasjevan Jacques Vriens en Dagmar Stam

Geen opmerkingen: