donderdag 15 november 2007

Casus 1 Wat moet ik doen?

Leidster van een kinderdagverblijf vertelt:
Een kind uit mijn groep ziet er onverzorgd uit als het wordt gebracht door de ouders en ruikt niet altijd fris.
Moet ik hier iets over zeggen tegen de ouders?
Mag ik hier uberhaupt wel iets over zeggen tegen de ouders?
Stel dat ik het ga zeggen, hoe moet ik dat dan doen en wanneer?
Jeetje, wat is dit lastig!


Deze casus staat op de weblog van A van de Ven.
Mijn mening hierover is om het wel tegen de ouders te zeggen.
Op een moment als je alleen bent met een van de ouders en het op een rustige en nette manier brengen. Misschien vragen of ze ergens hulp bij nodig hebben en zeggen dat je ze graag wil helpen.
Ik vind dat je de ouders dat best mag zeggen omdat je het beste wil voor het kind en meerdere mensen er last van zullen hebben of het ook zien waardoor er misschien word geroddeld.
Als ik het aan de ouders zou zeggen zou ik na afloop als ze het kind opkomen halen wachten tot alle andere ouders weg zijn en zeggen dat ik even met ze wil praten.
Ik zou beginnen met het zeggen wat ik van het kind vind (leuk lief doet goed mee..)
En dan zeg ik soms als jullie je kind hier komen brengen is ze onverzorgd en ruikt niet fris.
Ik verwacht hierbij dat de ouders het niet leuk vinden om het te horen en een beetje boos zijn maar dan zeg ik :
Het is erg belangrijk dat een kind goede verzorging krijgt voor zichzelf en ook voor de andere kinderen hier.
En dat het kind op de basisschool hier nog meerdere problemen mee kan krijgen.
Dan denk ik dat de ouders het wel met mij eens zullen zijn en dat ze er wel wat aan doen.

Geen opmerkingen: